217 років тому, 24 грудня 1801 року англійський винахідник Річард Тревітік здійснив поїздку на своєму паровому диліжансі - першому наземному транспортному засобі в історії, який рухався "сам".

У той час вже існували парові двигуни, творцем яких був шотландський винахідник-механік Джеймс Уатт. Однак, вони працювали на парі дуже низького тиску, а тому були громіздкими. Тревітік сміливо збільшив тиск пари в чотири-п'ять разів і створив двигун значно менших розмірів при тій же потужності. Така машина вже цілком годилася для установки на паровозах.

Але пропозиція Тревітіка застосовувати пар підвищеного тиску нарвалась на величезний галас та протести: адже це так небезпечно! І, мабуть, голосніше за всіх обурювався Уатт. Він писав: "Тільки вбивця, який ні в що не ставить людське життя, може наполягати на застосуванні пари в 7-8 атмосфер".

Річард Тревітік відповів на це тим, що в 1801 році побудував перший автомобіль з паровим двигуном і вивів її на вулицю Кемборна, міста, де він жив.

Річард Тревітік
Річард Тревітік

Популярні новини зараз
Абоненти Vodafone платитимуть більше: оператор зробив новий "тарифний сюрприз" Перерахунок тарифів на опалення: скільки українцям доведеться платити взимку Продати земельний пай може не вийти: які умови ставлять українцям Маршрутники вирішили підняти ціни на проїзд: доведеться платити у половину більше
Показати ще

Восьмимісний омнібус Тревітіка був чимсь схожий на карету, мав величезні задні колеса діаметром 8 футів (2438 мм), між якими розташовувався паровий двигун з одним горизонтальним циліндром і котлом високого тиску. Вугілля для нагрівання котла підкидав кочегар, який стояв на зап'ятках машини.

Подивитися на дивовижну карету зібрався величезний натовп. Пихкаючи і гуркочучи, "дракон Тревітіка", як охрестили цю машину, повільно рухався вперед.

На жаль, зображення першої саморушнох машини Тревітіка не збереглося. Однак з другої машиною історикам пощастило більше, оскільки залишилися її креслення, які дозволили в наші дні побудувати працездатну репліку на радість усім шанувальникам стим-панка.

До слова, рік, коли Тревітік явив світові своє самохідне дітище не випадковий. Патентне право, Великобританії до 1800 року не дозволяло нікому будувати саморушні екіпажі з парової силовою установкою, оскільки патентом володів відомий Джеймс Уатт, який запатентував паровий візок в 1768 році, але при цьому не став його будувати, побоюючись високого тиску пари.

З огляду на повну неясність комерційних перспектив самохідних парових екіпажів перекуповувати права в Уатта ніхто не став. Але коли термін дії патента Уатта закінчився, Тревітік виявився першим, хто не тільки побудував працездатну машину, а й перехопив патентну естафету.

Уже в липні 1803 року Тревітік виводить свою машину на регулярний маршрут з Лондона, з Грейз-інн лейн, в Педдінгтон і назад, через Лордс крикет Грауд і Айлінгтон. Запасу вугілля і води вистачало на 15 км ходу, причому машина могла розігнатися до 13 км / год - набагато швидше будь-якого кінного омнібуса. Обслуговували машину двоє - водій і кочегар, по-французьки chauffeur. Сьогодні ж шофером називають водія. Тоді ж, на що на початку XIX століття, це прозвучало б образливо, адже у водія була чиста і відповідальна робота, за яку більше платили. А "шофером" був звичайний кочегар.

У 1829 році паровики стали найшвидшим транспортом для пасажирів - швидкість містких омнібусів досягала 24 км / ч. У 1834 році паровий омнібус Мачероні і Сквайра показав рекордну для тих років надійність - 2740 км без будь-якого ремонту.

Серйозною перешкодою розвитку паромобіля стали коні, які лякалися побачивши гуркітливий екіпаж, який вивергає пари. Налякані такою машинерією коні ставали некерованими.

На паровики ополчилися і кінні компанії та власники доріг (не кожна бруківка витримувала паровий екіпаж з важким котлом).

В результаті в 1865 році був прийнятий так званий Закон про червоний прапорець, згідно з яким перед кожним самохідним екіпажем не ближче 55 метрів повинна була йти людина, що попереджала про можливу небезпеку.

Проте, паромобілі, які зазнали численних удосконалень, застосовувалися аж до 1910-х років, вони створювали серйозну конкуренцію автомобілям з двигунами внутрішнього згоряння.

Нагадаємо, раніше ми писали про те, хто і коли створив перший автомобіль.

Як повідомляв портал Знай.ua, пенсіонер з Великобританії витратив 24 тисячі фунтів стерлінгів на створення власного парового двигуна

Також Знай.ua писав, хто і коли створив першу двоколісну техніку