Чорна смерть охопила Європу в середині XIV століття і тривала аж до кінця XVIII століття. За різними свідченнями, перший спалах забрав (1347-1353) від 30 до 50 відсотків населення континенту. Далі пандемія чуми поверталася кожні 10-15 років у різних європейських країнах.

Як писав арабський історик Ібн аль-Варді, який і сам став жертвою хвороби, батьківщиною чуми були "Землі темряви", в яких хвороба спалахнула на 15 років раніше, ніж у Європі. Він співвідносив появу інфекції і повернення арабських купців з Криму.

Сучасні ж вчені припускають, що збудника чумної палички привозили по торгових шляхах із Центральної Азії або з Західного Уралу. Дослідження опубліковані в Proceedings of the National Academy of Sciences.

До таких висновків прийшли в результаті вивчення історичних і археологічних даних, а також вивчення п'яти геномів збудника хвороби, знайдені в останках середньовічних європейців.

Фруктів не наїмося: який дефіцит чекає Україну Що насправді роблять контролери з вашими лічильниками: чого боятися, а чого не варто Комунальники масово подають до суду на неплатників: яка заборгованість вважається критичною Тікали від мобілізації, а потім їли своїх мертвих дітей: українцям нагадали історіїї 100-річної давнини

Щоб прояснити це питання, дослідники з Норвегії, Франції, Італії і Великобританії під керівництвом Нільса Стенсета з університету Осло вивчили п'ять геномів чумної палички, які вони виявили в похованнях середини XIV століття у Франції, Бельгії, Нідерландах та Норвегії.

Відомо, що чума передається від гризунів до людини, а одним з переносників інфекції є щурячі блохи. Тварини є природним резервуаром чумної палички Yersinia pestis.

Вчені висунули дві гіпотези про те, як і де збудник хвороби міг зберегтися такий довгий час.

1.Після того, як чумна паличка потрапила в Європу, вона зберігалася в одному або декількох резервуарах в Західній Європі, і періодично провокувала спалахи хвороби.

2 Чумну паличку періодично привозили в Західну Європу зі Східної чи Центральної Азії.

Вчені прийшли до висновку, що Y. pestis періодично приїжджала в Західну Європу, по торгових шляхах, разом з товарами.

Два геноми чумної палички, виявлені в похованні в Нідерландах, виявилися генетично схожі на геноми бактерій, знайдених в останках жертви чуми в Лондоні і в Булгарі. В обох містах спалаху чуми трапилися на початку 1360-х років.

Що стосується аналогічного штаму Y. pestis з Лондона, він міг приїхати разом з хутром з Великого Новгорода або Булгара. Обидва ці міста в середні століття були центрами торгівлі хутром.

Ще одним маршрутом, за яким чумна паличка могла опинитися в Європі, був торговий шлях з того ж Булгара в чорноморську Кафу (нині Феодосія), а звідти — в країни Південної Європи.

Також ймовірно, що хутром булгарські купці торгували і з країнами Центральної Азії, в яких збудник чуми зустрічається і сьогодні. А з Азії чума неодноразово могла потрапляти до Європи.

Нагадаємо, щурів викрили у поширенні нового захворювання.

Як повідомляв портал "Знай.uа", ці смертоносні хвороби вражали наших предків.

Також "Знай.uа" писав, зміни в кліматі викличуть Чорну смерть.