Ми розповімо про дивовижний транспорт на якому із задоволенням каталися українці – експрес Люксторпеда, який ходив на Галичині у 1930-их.

До нас не дійшло жодного взірця люксторпеди, однак є світлини з її зображенням, які дивують і сьогодні.

Стаття "Хюндай" 80-літньої давності, яка була опублікована у "Леополісі", додатку до газети "Високий Замок" 9 серпня 2012 року

Lux-torpeda була так званою "автомотрисою" - вагоном із вбудованим двигуном внутрішнього згорання. На нинішній "Укрзалізниці" такий транспорт називається рейковим автобусом. Сама "торпеда" теж виглядала як гібрид автобуса й лімузину.

Популярні новини зараз
Абоненти збунтувалися проти "Київстар": не хочуть доплачувати за гігабайти, якими не користуються "Нафтогаз" дав 9 днів: що потрібно зробити навіть якщо газ не споживаєте Переказ з картки на картку будуть жорстко контролювати: як можуть заблокувати картку Готуйте документи: "Укрпошта" розпочинає виплати до 3 тисяч гривень
Показати ще

Середня швидкість люксторпеди сягала 100-105 км/год., а на прямих ділянках вона могла розганятися аж до 120 км/год! Таким чином, ви­їжджаючи о 5.55 з Коломиї, вже о 8.00 люксторпеда прибува­ла до Львова – 195 км долала за 2 год. 5 хв. Зараз поїзд "Київ-Чернівці" долає її за 4,5 годин.

Існують згадки про те, що коли раніше в Тернополі, та й у Львові також, якщо хотіли описати щось надзвичайне і чудове, казали "люксторпеда".

Так, коли по всьому світу ще диміли паровози, німці та австрійці вже переходили на рейкові авто­буси з двигунами внутрішньо­го згоряння. Інженери новоствореного у 1926 році РКР (Польська державна залізни­ця) дійшли висновку, що такі поїзди є значно дешевшими в експлуатації та здатні роз­вивати чималу швидкість. У 1933 році в Австрії купили одну "автомотрису".

Випро­бування пройшли вдало, але держава вчинила дуже роз­судливо – замість того, аби ку­пити ще кілька, придбала права на виробництво. Після цього фабрика Fablok у Хшанові (Західна Галіція) взялася за роботу й виготовила п’ять люксторпед та значну кількість інших автомотрис з хорошими технічними показниками.

Усі шість люксторпед базувалися в Кракові та Львові. З галицької столи­ці вони обслуговували п’ять маршрутів – до Борислава, Коломиї, Тернополя, а також на курорти – в гірські столиці лем­ків та гуралів – Криницю й За­копане. Ще один рейс з’єднав Тернопіль, Чортків та Запіщики.

Прибуваючи на станцію, люксторпеда привертала за­гальну увагу своїм надсучасним аеродинамічним дизай­ном та відсутністю стовпа диму – такий собі автобус-лімузин довжиною 22 метри В кожній автомотрисі було 48-52 місця, всі першого класу. На тлі катастрофічного стану автомобільних доріг у міжвоєнній Польщі "люкс-торпеда" була еталоном швидкості, комфорту і шику. Правда, і коштувало задоволення не­дешево – близько 40 злотих при тодішній середній зарп­латі 200-250.

На жаль, Друга світова ві­йна призупинила славну- іс­торію люксторпед. Чотири з них розбомбили у депо. Дві вціліли в часи нацистської оку­пації – з табличками "Тільки для німців" їх використовува­ли як спеціальний транспорт – Зопбеггиде для апаратни­ків Дистрйкту Галіція. У 1945 році Червона армія передала їх Польщі у знищеному ста­ні. У 1954 році обидва вагони роз­пиляли на металобрухт. Так завершилася славна історія люксторпед.

Нагадаємо, яким був перший позашляховик Porsche.

Як повідомляв портал "Знай.uа", у Польщі вперше стали використовувати нафту для освітлення вулиць. Нафта надходила з району Карпат.

Також "Знай.uа" писав, про 10 найдивніших винаходів з минулого.