27 березня 1977 року при спробі зльоту з аеропорту Тенеріфе "Боїнг-747" авіакомпанії KLM врізався в такий же літак компанії Pan Am. В гезультаті зіткнення загинуло 582 особи. Ця аварія стала найжахливішою авіакатастрофою в історії цивільної авіації.

Цього ж дня в аеропорту Лас-Пальмаса, найбільшому на Канарських островах, був здійснений теракт. На щастя, жертв не було, однак влада вирішила закрити аеропорт і перенести всі рейси на летовище в місті Лос-Родеос.

Це призвело до перевантаження аеропорту. Деякі літаки стояли навіть на руліжних доріжках. Боїнг-747 авіакомпанії KLM, що виконував рейс 4805, знаходився найближче до порога злітно-посадкової смуги. Після майже чотиригодинного очікування аеропорт Лас-Пальмас почав приймати рейси. Екіпаж "Пан Американ" був готовий до негайного вильоту і зробив запит на зліт, однак не зміг виконати необхідні маневри по вирулювання на злітну смугу, оскільки був блокований Боїнгом компанії KLM і заправним автомобілем: капітан KLM вирішив дозаправитися, щоб заощадити час в Лас- Пальмасі.

Слідуючи інструкціям диспетчерів, Боїнг KLM проїхав у кінець основної злітної смуги і розвернувся на 180 градусів, після чого зупинився в очікуванні подальших інструкцій. У цей же час Боїнг "Пан Американ" здійснював аналогічний маневр. Із-за густого туману видимість на зльотній смузі становила не більше 100 метрів, що значно зменшило швидкість руху "Пан Американ". Диспетчер вежі управління повітряним рухом говорив з сильним іспанським акцентом, екіпажі "Пан Американ" і KLM по кілька разів перепитували і уточнювали його команди, встрявали в розмову і перебивали один одного.

У результаті командир Боїнга KLM сприйняв команду бути готовим до зльоту як дозвіл на зліт і через 14 секунд на швидкості 250 км/год врізався, намагаючись злетіти, в лайнер авіакомпанії "Пан Американ", який рухався йому назустріч. Командир літака "Пан Американ", побачив вогні Боїнга KLM за 700 метрів до точки зіткнення. Він негайно дав повний газ і спробував піти вліво зі злітної смуги на руліжні доріжки. Однак закінчити маневр екіпажу не вдалося: від удару фюзеляж Боїнга "Пан Американ" був сильно пошкоджений, місцями утворилися проломи, через які врятувалося значне число пасажирів; літак KLM впав на злітну смугу приблизно за 150 метрів від точки зіткнення. Обидва літаки загорілися.

Популярні новини зараз
Травень буде дуже важким для українців, але 2 знакам Зодіаку пощастить: хто ці щасливчики "Війна на території росії": відомий астролог назвав час, коли Україна відчує мир Стосується всіх пенсіонерів: ПФУ поділився важливою інструкцією Гречку, соняшникову олію та борошно будемо купувати за новими цінами: скільки доведеться викласти
Показати ще

Всі 234 пасажири і 14 членів екіпажу, що знаходилися на борту літака KLM, загинули. З 396 осіб, що знаходилися на борту Боїнга «Пан Американ», загинули 326 пасажирів і 9 членів екіпажу. Його носова частина постраждала менше, що дозволило врятуватися 61 людині, серед яких були командир, другий пілот і бортінженер.

Незважаючи на те що голландські власті спочатку заперечували провину капітана і його екіпажу, в кінцевому рахунку авіакомпанія KLM взяла на себе відповідальність за катастрофу і виплатила постраждалим та їх сім'ям компенсації у розмірі від 58 000 до 600 000 доларів США. А Міжнародна організація цивільної авіації (ІКАО) виробила єдиний для всіх міжнародних аеропортів стандарт діалогів екіпажів з диспечерами, замінивши жаргонні вирази суворо регламентованим набором фраз.